Henkilöstöhallinnon tietosuoja 7.10. -webinaari

Mitä tietoja henkilöstöstä saa kerätä? Miten kauan tietoja saa säilyttää? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Mitä tulee huomioida viestinnässä? Millaiseksi valvonta ja sanktiomenettely on muodostumassa? Miten koronavirustilanne vaikuttaa tähän kaikkeen, vai vaikuttaako? Miten tietosuoja toteutuu ns. whistleblowing-järjestelmissä?

Tämä koulutus antaa kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esimiesten roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä. Fokus pidetään tiukasti paitsi tietosuojassa myös työoikeudessa. Esiin nostetaan erityisesti käytännön ongelmakohtia sekä tietosuojan ja työoikeuden leikkauspintoja.

Sisältöä peilataan myös koronaviruksen aiheuttamaan erikoistilanteeseen ja huomioitavia asioita nostetaan tarpeen mukaan. Koronaviruksen osalta käsitellään erikseen kuitenkin työnantajan oikeus mitata kuumetta, koronavirukseen liittyvien tietojen oikeusperuste ja liikkumisen seuraamista koskevien tietojen käsittely pääpiirteissään.

Kouluttajina toimivat työelämän tietosuojan asiantuntija Leena Alapuranen sekä työoikeuden asiantuntija Maria Penttilä. Saamme kattavan kuvan voimassaolevan tietosuojalainsääntelyn vaatimuksista henkilöstöhallinnon näkökulmasta.

Asiantuntijat käyvät aihetta läpi dialogisesti toisiaan täydentäen.

Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaisia uusia vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus on tuonut?
  • Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä?
  • Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää?
  • Kenelle tietoja voi luovuttaa? Kenelle työntekijää koskevista tiedoista saa kertoa?
  • Miten koronavirustilanne vaikuttaa tietosuojakäytäntöihin?
  • Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
  • Miten erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?
  • Miten tietopyyntöihin vastataan? Tuleeko rekisteröidylle luovuttaa esimerkiksi sähköpostit, joissa on hänestä maininta?
  • Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
  • Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?
  • Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä tiedetään sanktiomenettelystä meillä ja Euroopassa?

Kenelle?

Webinaari on suunniteltu erityisesti ajatellen henkilöstöhallinnon asiantuntijoita ja esimiehiä.

Se sopii myös henkilöstölakimiehille, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille ja lakimiehille, työoikeuslakimiehille sekä muille työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville.

Ohjelma

9.00 Tietosuoja-asetuksen yleiset periaatteet henkilöstöhallinnossa

  • Yleistä tietosuojasta ja erityisesti tietosuoja-asetuksesta
  • Tietojen käsittely rekrytoinnissa
  • Tietojen käsittely työsopimusta tehtäessä ja työsuhteen aikana
  • Tietoja käsittelevien henkilöpiiri
  • Terveydentilatiedot
  • Koronaviruksesta johtuva poikkeustila ja tietosuoja
  • Tietojen käsittely työsuhteen päättymisen yhteydessä
  • Tietojen säilyttäminen
  • Rekisteröidyn oikeudet
  • Yhteistoimintamenettely
  • Seuraamukset

11.00 Webinaari päättyy

Kouluttajat

Leena Alapuranen, OTL, tietosuojajohtaja

OTL, CIPP/E Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy

Asianajaja, varatuomari Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on yli kymmenen vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös työsuhteeseen ja sen päättymiseen liittyviä vaativia oikeudenkäyntejä. Maria myös kouluttaa aktiivisesti erityisesti työoikeuden alalla.

Haluatko ilmoittautua useampaan koulutukseen?
Osallistujan tiedot
 
 
   
 
Julkisen sektorin alennukseen ovat oikeutettuja osallistujat, jotka työskentelevät valtion, kunnan tai muun itsehallintoyhdyskunnan, julkisoikeudellisen yhdistyksen, julkisoikeudellisen laitoksen tai säätiön palveluksessa.
Organisaation tiedot
Lisää osallistujia samasta organisaatiosta
Muiden osallistujien tiedot






Peruutusehdot
Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.

Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.
Tuotekuva

Osallistujien palautetta kevään 2020 toteutuksesta: 

“Selkeä, kronologinen sisältö ja ammatti-ihmiset antamassa tietoa.”

“Hyvä, käytännönläheinen koulutus. Kerrankin sellainen kokonaisuus, mistä jäi aidosti jotain käteenkin. Kiitos!”

 

AIKA

7.10.2020 klo 9:00-11.00

PAIKKA

Verkossa

HINTA

Webinaari (perushinta): 250 € + alv 24% / hlö

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 € + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 € + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.


Koulutusosallistujan Edilex-etu

Koulutuksen hintaan kuuluu Edilex Peruspalvelun käyttöoikeus, joka alkaa ilmoittautumisesta ja päättyy neljä viikkoa koulutuksen jälkeen.


Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Edita Publishing Oy
Lakikoulutus
puh. 020 450 2040
[email protected]


Lisätietoja koulutuksesta:

Kehityspäällikkö Pirita Lyytikäinen
Puhelin 040 8602520
pirita.lyytikainen(at)edita.fi

Jaa:
Muuta aiheeseen liittyvää