Sosiaalinen media ja uudistuva juridiikka: markkinointi, sisällöt ja tietosuoja 7.5.

Millainen lainsäädäntö ohjaa toimintaa sosiaalisessa mediassa? Mitä markkinoinnissa, tietosuojakäytänteissä ja sisällöissä tulee huomioida? Onko käytänteitä syytä päivittää muuttuneen lainsäädännön tai viimeaikaisten ratkaisujen johdosta?

Sosiaalisen median hyödyntäminen on pääasiassa viestintää ja markkinointia, joihin liittyy lisäksi usein muun muassa myyntiä, henkilötietojen käsittelyä ja sananvapauden käyttämistä. Päivittyvä sääntely ja laintulkintaa koskevat ratkaisut ohjaavat riskienhallintalähtöistä toimintaa.

Viime aikoina mielenkiintoisia kysymyksiä on liittynyt erityisesti esimerkiksi markkinoinnin tunnistettavuuteen sekä toisen maineen norkkimiseen. Viime toukokuussa sovellettavaksi tullut EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) on vahvistanut organisaatioiden velvollisuutta suunnitella henkilötietojen käsittely entistä huolellisemmin, ylläpitää käsittelyyn liittyviä asiakirjoja sekä viestiä tietojenkäsittelystä.

Koulutuksen teemojen kautta saat apua riskienhallintastrategian luomiseen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvien ohjeiden sekä asiakirjojen laadintaan ja päivitykseen. Koulutus sopii sekä niille, jotka ovat vasta laatimassa sosiaalisen median toimintakäytänteitä, että niille, jotka kaipaavat päivitystä olemassa oleviin menettelytapoihin. Koulutuksessa on varattu erityisesti aikaa kysymyksille ja kommenteille. Pääsemme myös kuulemaan mielenkiintoisen case-esimerkin lainsäädännön soveltamisesta henkilöstön strategiaan ja ohjeistukseen.

Koulutuksessa saat monipuolisen tietopaketin sosiaalisen median uudistuvasta juridiikasta:

  • Sosiaalisen median toimintaympäristö ja sääntely

  • Markkinointiyhteistyö ja sosiaalisen median kampanjat – vinkkejä toteutukseen

  • Muistilista immateriaalioikeuksien ja sisältöjen hyödyntämisessä 

  • Mitä tietosuojasta ja datan käsittelystä on syytä huomioida? 

  • Miten suunnittelet sosiaalisen median käytön organisaatiossa? 

  • Henkilöstön aktivoiminen sosiaalisessa mediassa - miten kannattaa toimia?

Kenelle?

Koulutus soveltuu kaikille sosiaalisen median parissa työskenteleville ja aiheesta kiinnostuneille, erityisesti viestinnästä, markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta sekä tietosuoja-asioista vastuussa oleville henkilöille sekä muille asiantuntijoille. Koulutus on laadittu kaupallisten toimijoiden ja julkishallinnon organisaatioiden tarpeisiin.

Ohjelma

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa ja johdanto päivään

9:05 Sosiaalisen median juridiikka, sananvapaus ja viestintä

9:30 Markkinoinnin tunnistettavuus ja kaupallinen yhteistyö

  • Uusin ratkaisukäytäntö
  • Vinkkejä yhteistyötä koskeviin ohjeistuksiin ja sopimuksiin

10:15 Markkinointikampanjoiden toteuttaminen

  • Kampanjoiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavaa
  • Osallistujille annettavat tiedot ja järjestäjän muut velvollisuudet

Kysymysten purku

10:45 Tauko

11:00 Tietosuojalainsäädännön velvoitteet 

  • Lainsäädännön muutosten vaikutus tietojenkäsittelyyn
  • Tarvittavien toimintakäytänteiden suunnittelu ja asiakirjojen laadinta

Kysymysten purku

12:00 Lounas

13:00 Henkilöstön aktivoiminen sosiaalisessa mediassa - Case LähiTapiola
Jari Viljemaa, 
Sosiaalisen median päällikkö, LähiTapiola

  • Henkilöstön aktivoimisen hyödyt ja riskit
  • Strategiatyö ja ohjeistukset
  • Käytännön oppeja ja neuvoja

13:30 Valokuva ja muu kaupallinen sisältö

  • Valokuviin liittyvät oikeudet
  • Tekijänoikeuksia koskevat kysymykset

14:15 Kahvitauko

14:30 Brändin ja maineen hyödyntäminen

  • Brändinhallinta ja muut immateriaalioikeuksia koskevat riskit
  • Maineen norkkiminen ja kolmansiin viittaaminen markkinoinnissa

15:15 Kysymysten purku, yhteenveto ja loppukeskustelu

15:30 Koulutus päättyy

Kouluttajat

Asianajaja, tavaramerkkiasiamies, varatuomari Hanna-Maija Elo, Partner, Properta Asianajotoimisto Oy

Asianajaja, tavaramerkkiasiamies, varatuomari Hanna-Maija Elolla on yli 20 vuoden kokemus immateriaalioikeuksiin, markkinointilainsäädäntöön ja sopimuksiin liittyvästä juridiikasta. Hanna-Maija toimii osakkaana immateriaalioikeudellisiin toimeksiantoihin erikoistuneessa Properta Asianajotoimisto Oy:ssä, joka on palkittu Managing Intellectual Property:n vuoden 2018 “IP Firm To Watch” -palkinnolla.

Asianajaja Emilia Lasanen, Properta Asianajotoimisto Oy

Emilia Lasanen on kokenut immateriaalioikeuksiin, kuluttaja- ja markkinointijuridiikkaan sekä tietosuojakysymyksiin erikoistunut asianajaja. Asiamiestyön lisäksi Lasanen on toiminut aikaisemmin lakimiehenä kansainvälisessä kuluttajatuotteiden myyntiin lukeutuvassa konsernissa, jossa hän on vastannut muun muassa sisäisten toimintakäytänteiden kehitystyöstä, brändin hallinnasta ja tietosuoja-asioista.

Sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa, LähiTapiola

Sosiaalisen median suurkuluttaja, someduunari ja LähiTapiola-ryhmän sosiaalisen median päällikkö. Lähes viisi vuotta sitten sosiaalisen median parissa työt aloittanut Viljemaa on kokenut sosiaalisen median monitoimimies. Reppuun on tarttunut kokemusta sosiaalisen median asiakaspalvelusta, valmennuksista, strategioista ja viimeisimpänä esimiestyöstä. Nykyisessä työtehtävässään Viljemaa vastaa LähiTapiolan sisällöistä, oman tiimin kehittämisestä ja henkilöstön valmentamisesta.

Haluatko ilmoittautua useampaan koulutukseen?
Osallistun*
Osallistujan tiedot
 
 
   
 
Julkisen sektorin alennukseen ovat oikeutettuja osallistujat, jotka työskentelevät valtion, kunnan tai muun itsehallintoyhdyskunnan, julkisoikeudellisen yhdistyksen, julkisoikeudellisen laitoksen tai säätiön palveluksessa.
Organisaation tiedot
Lisää osallistujia samasta organisaatiosta
Muiden osallistujien tiedot






Peruutusehdot
Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.

Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.
Tuotekuva

AIKA

7.5.2019 klo 9–15:30

 

PAIKKA

Helsinki, paikka tarkennetaan myöhemmin

Voit osallistua myös verkossa.

 

HINTA

Lähikoulutus 740 € + alv 24 % / hlö

Webinaari 690 € + alv 24% / yksi webinaariosallistuja


Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
200 euroa + alv / osallistuja
 

Julkisen sektorin etuhinta -20 %

Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %

Credita-käyttäjän etuhinta -20 %

Lakimiesliiton jäsenetu -20 %


(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ


23.4.2019

 

Koulutusosallistujan Edilex-etu

Koulutuksen hintaan kuuluu Edilex Peruspalvelun käyttöoikeus, joka alkaa ilmoittautumisesta ja päättyy neljä viikkoa koulutuksen jälkeen.
Jaa:
Muuta aiheeseen liittyvää