Työntekijän sopimaton käyttäytyminen - puuttuminen ja työsuhteen päättäminen 24.10.

Milloin työntekijän sopimaton käyttäytyminen tai yhteistyökyvyttömyys voi oikeuttaa päättämään työsuhteen? Mikä on oikeasuhtainen ja oikea-aikainen reagointitapa sopimattomaan käyttäytymiseen? Mitä jos työnantaja ei puutu ajoissa? Miten toimia, jos työntekijä tekee esimieheen kohdistuvan häirintäilmoituksen saatuaan varoituksen?

Työsuhteissa törmätään usein erilaisiin häiriötilanteisiin, joissa työntekijä esimerkiksi käyttäytyy sopimattomasti asiakasta, työtoveria tai esimiestä kohtaan tai joissa yhteistyö työyhteisössä suju. Työntekijä saattaa laiminlyödä tehtäviään ja jättää noudattamatta työnantajan antamia toimintaohjeita tai osoittaa tyytymättömyyttään muunlaisella niskuroinnilla.

Työnantajan on arvioitava, milloin työsuorituksen häiriöön on puututtava ja mikä on oikea puuttumistapa. Puuttumattomuus voi osoittaa, että työnantaja hyväksyy käyttäytymisen ja laiminlyönnit. Työnantaja joutuu arvioimaan myös sitä, onko kysymyksessä yksittäistä työntekijää koskeva asia vai koko työyhteisöä koskevasta työsuojelullisesta asiasta. Mahdollisen varoituksen jälkeen saatetaan esiin nostaa häirintäväitteet työnantajaa kohtaan.

Miten toimia, kun työntekijä käyttäytyy työyhteisössä sopimattomasti tai osoittaa yhteistyökyvyttömyyttä?

Tässä koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten oikeuskäytännössä on suhtauduttu työntekijän sopimattomaan käyttäytymiseen ja yhteistyökyvyttömyyteen?
  • Milloin kannattaa puuttua ja miten? Mitä oikeudellisia seurauksia voi olla työnantajan puuttumattomuudella?
  • Milloin voidaan antaa varoitus? 
  • Miten päättämisperusteita arvioidaan? Milloin työsuhteen voi päättää?
  • Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
  • Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde sellaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen, johon työnantajan on puututtava työsuojelullisista syistä?
  • Mitä on huomioitava, mikäli työntekijä tekee varoituksen saatuaan häirintäilmoituksen?

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, esimiehille sekä lakimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

  • Henkilöstöpäälliköille
  • Esimiehille
  • HR-asiantuntijoille
  • Palkanlaskijoille
  • Henkilöstölakimiehille
  • Työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen asiantuntijoille ja lakimiehille
  • Työoikeusjuristeille

Ohjelma

08:45 Webinaariympäristö aukeaa

09:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen

09:05 Työnantajan oikeus ja velvollisuus puuttua työntekijän työsuorituksen häiriöihin

  • työntekijän työsopimuslain mukaiset velvollisuudet
  • työnantajan oikeus ja velvollisuus käyttää työnjohto- ja valvontaoikeutta
  • työnantajan puuttuminen työsuorituksen puutteisiin
    • keinot
    • tasapuolisen kohtelun vaatimus

09:50 Työntekijän sopimaton käyttäytyminen ja yhteistyökyvyttömyys

  • Oikeuskäytäntöä

10:30 Kahvitauko

10:45 Yksittäistä työntekijää vai työyhteisöä koskeva ongelmatilanne?

  • mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
  • millaiset ovat työnantajan työsuojelulliset velvollisuudet työyhteisön ongelmatilanteessa?
  • miten tulee toimia, mikäli työntekijä tekee häirintäilmoituksen esimiehestään saatuaan varoituksen tai työnantajan puututtua muutoin työntekijän käyttäytymiseen?

11:50 Yhteenveto ja loppukeskustelu

12:00 Koulutus päättyy

Haluatko ilmoittautua useampaan koulutukseen?
Osallistun*
Osallistujan tiedot
 
 
   
 
Julkisen sektorin alennukseen ovat oikeutettuja osallistujat, jotka työskentelevät valtion, kunnan tai muun itsehallintoyhdyskunnan, julkisoikeudellisen yhdistyksen, julkisoikeudellisen laitoksen tai säätiön palveluksessa.
Organisaation tiedot
Lisää osallistujia samasta organisaatiosta
Muiden osallistujien tiedot






Peruutusehdot
Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.

Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.
Tuotekuva

AIKA

24.10.2019 klo 9:00-12:00

PAIKKA

Koulutus järjestetään vain webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

HINTA

Webinaari 290 € + alv 24% / yksi webinaariosallistuja


Lisäosallistujat samasta organisaatiosta webinaariin edulliseen hintaan:
109 euroa + alv / osallistuja
 

Julkisen sektorin etuhinta -20 %

Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %

Credita-käyttäjän etuhinta -20 %

Lakimiesliiton jäsenetu -20 %


(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

KOULUTTAJAT

AA, FM Salla Pyymäki, Asianajotoimisto Roihu Oy
Johtaja, OTK Nikolas Elomaa, Työeläkevakuuttajat TELA


VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ

23.10.2019


Lisätietoja koulutuksesta:

Koulutussuunnittelija Anne Åkerberg
Puhelin 040 860 2798
anne.akerberg(at)edita.fi



Koulutusosallistujan Edilex-etu

Koulutuksen hintaan kuuluu Edilex Peruspalvelun käyttöoikeus, joka alkaa ilmoittautumisesta ja päättyy neljä viikkoa koulutuksen jälkeen.
Jaa:
Muuta aiheeseen liittyvää