Työntekijän sopimaton käyttäytyminen - milloin puuttua ja miten? 9.4.

Miten toimia, kun työntekijä käyttäytyy työyhteisössä sopimattomasti tai osoittaa yhteistyökyvyttömyyttä? Mikä on oikeasuhtainen ja oikea-aikainen reagointitapa? Milloin työnantajan tulisi antaa varoitus? Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde sellaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen, johon työnantajan on puututtava työsuojelullisista syistä? Miten toimia, jos työntekijä tekee esimieheen kohdistuvan häirintäilmoituksen saatuaan varoituksen?

Työsuhteissa törmätään usein erilaisiin häiriötilanteisiin, joissa työntekijä esimerkiksi käyttäytyy sopimattomasti asiakasta, työtoveria tai esimiestä kohtaan tai joissa yhteistyö työyhteisössä suju. Työntekijä saattaa laiminlyödä tehtäviään ja jättää noudattamatta työnantajan antamia toimintaohjeita. Työnantajan on arvioitava, milloin työsuorituksen häiriöön on puututtava ja mikä on oikea puuttumistapa. Työnantajan puuttumattomuus voi osoittaa, että työnantaja hyväksyy käyttäytymisen ja laiminlyönnit. Työnantaja joutuu arvioimaan myös sitä, onko kysymyksessä yksittäistä työntekijää koskeva asia vai koko työyhteisöä koskevasta työsuojelullisesta asiasta. Mahdollisen varoituksen jälkeen saatetaan esiin nostaa häirintäväitteet työnantajaa kohtaan.

Milloin työntekijän sopimaton käyttäytyminen tai yhteistyökyvyttömyys voi oikeuttaa päättämään työsuhteen?

Tässä koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten oikeuskäytännössä on suhtauduttu työntekijän sopimattomaan käyttäytymiseen ja yhteistyökyvyttömyyteen?
  • Milloin kannattaa puuttua ja miten? Mitä oikeudellisia seurauksia voi olla työnantajan puuttumattomuudella?
  • Milloin voidaan antaa varoitus? 
  • Miten päättämisperusteita arvioidaan? 
  • Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
  • Mitä on huomioitava, mikäli työntekijä tekee varoituksen saatuaan häirintäilmoituksen?

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, esimiehille sekä lakimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

  • Henkilöstöpäälliköille
  • Esimiehille
  • HR-asiantuntijoille
  • Palkanlaskijoille
  • Henkilöstölakimiehille
  • Työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen asiantuntijoille ja lakimiehille
  • Työoikeusjuristeille

Ohjelma

08:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamiainen

09:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen

09:05 Työnantajan oikeus ja velvollisuus puuttua työntekijän työsuorituksen häiriöihin

  • työntekijän työsopimuslain mukaiset velvollisuudet
  • työnantajan oikeus ja velvollisuus käyttää työnjohto- ja valvontaoikeutta
  • työnantajan puuttuminen työsuorituksen puutteisiin
    • keinot
    • tasapuolisen kohtelun vaatimus

09:50 Työntekijän sopimaton käyttäytyminen ja yhteistyökyvyttömyys

  • Oikeuskäytäntöä

10:30 Kahvitauko

10:45 Yksittäistä työntekijää vai työyhteisöä koskeva ongelmatilanne?

  • mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
  • millaiset ovat työnantajan työsuojelulliset velvollisuudet työyhteisön ongelmatilanteessa?
  • miten tulee toimia, mikäli työntekijä tekee häirintäilmoituksen esimiehestään saatuaan varoituksen tai työnantajan puututtua muutoin työntekijän käyttäytymiseen?

11:50 Yhteenveto ja loppukeskustelu

12:00 Koulutus päättyy
12-13 lounas

Haluatko ilmoittautua useampaan koulutukseen?
Osallistun*
Osallistujan tiedot
 
 
   
 
Julkisen sektorin alennukseen ovat oikeutettuja osallistujat, jotka työskentelevät valtion, kunnan tai muun itsehallintoyhdyskunnan, julkisoikeudellisen yhdistyksen, julkisoikeudellisen laitoksen tai säätiön palveluksessa.
Organisaation tiedot
Lisää osallistujia samasta organisaatiosta
Muiden osallistujien tiedot






Peruutusehdot
Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.

Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.
Tuotekuva

AIKA

09.04.2018 klo 9:00-12:00

PAIKKA

Helsinki, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Voit osallistua myös verkossa.

HINTA

Lähikoulutus 450 € + alv 24 % / hlö

Webinaari 400 € + alv 24% / yksi webinaariosallistuja


Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
200 euroa + alv / osallistuja
 

Julkisen sektorin etuhinta -20 %

Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %

Credita-käyttäjän etuhinta -20 %

Lakimiesliiton jäsenetu -20 %


(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

KOULUTTAJAT

AA, FM Salla Pyymäki, Asianajotoimisto Roihu Oy
Johtaja, OTK Nikolas Elomaa, Työeläkevakuuttajat TELA


VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ

25.03.2019

Koulutusosallistujan Edilex-etu

Koulutuksen hintaan kuuluu Edilex Peruspalvelun käyttöoikeus, joka alkaa ilmoittautumisesta ja päättyy neljä viikkoa koulutuksen jälkeen.
Jaa:
Muuta aiheeseen liittyvää